Žádost podaná prostřednictvím vlastní datové schránky
Tento proces je zahájen vyplněním formuláře "Žádost o výpis údajů z Registru obyvatel", který je zveřejněn na Portálu veřejné správy (v sekci Formuláře).
Na základě vyplnění formuláře a jeho následným odesláním prostřednictvím Informačního systému datových schránek je žadateli zpracován elektronický výpis údajů z ROB.
Výpis je automaticky zaslán do datové schránky žadatele jako datová zpráva určená do vlastních rukou.
Výpis obsahuje identifikaci žadatele, a dále může obsahovat kompletní údaje k jeho osobě, případně jen žadatelem vymezený rozsah vybraných údajů, které jsou o něm vedeny v ROB.
Žádost podaná osobně
V případě podání žádosti na kontaktním místě veřejné správy Czech POINT nebo u kteréhokoli obecního úřadu obce s rozšířenou působností, krajského úřadu nebo u Ministerstva vnitra provede žadatel svoji identifikaci pomocí elektronicky čitelného identifikačního dokladu.
Žádost podaná v listinné podobě
Žádost lze podat na kterémkoli obecním úřadu obce s rozšířenou působností, na krajském úřadu nebo na Ministerstvu vnitra.
Žádost podaná v listinné podobě musí obsahovat následující údaje subjektu údajů:
jméno, popřípadě jména, a příjmení,
datum a místo narození,
číslo a druh elektronicky čitelného identifikačního dokladu,
adresu místa pobytu, popřípadě jinou kontaktní adresu,
rozsah požadovaných údajů a formu jejich předání.
Žádost musí být opatřena úředně ověřeným podpisem; úředně ověřený podpis se nevyžaduje, je-li žádost podepsána před zaměstnancem zařazeným ve správním orgánu, vůči kterému směřuje.
Osoba žádající za subjekt údajů musí dále prokázat svoji totožnost.