HISTORIE MATEŘSKÉ ŠKOLY V OTICÍCH
Mateřská škola v Oticích byla zřízena při místní obecné škole 6. května 1946. Do školky se přihlásilo 36 dětí ve věku od 3 - 6 let. Správa obecné školy propůjčila jednu učebnu, záchodky byly společné se školou. Sociální zařízení pro MŠ bylo vybudováno v roce 1963.
Pro velký zájem o MŠ bylo v roce 1964 zřízeno další oddělení.
V roce 1977 byla zahájena výstavba nové mateřské školy. Díky obětavé pomoci rodičů i místních občanů byla stavba dokončena a slavnostně otevřena v březnu 1980. V této podobě se zachovala do dnešních dnů.
Od 1.1. 2003 je součástí příspěvkové organizace Základní školy Otice.
MATEŘSKÁ ŠKOLA V OTICÍCH - DNES
Budova MŠ je dvoupatrová. V každém poschodí je šatna, sociální zařízení, herna, třída, kuchyňka.
V přízemí je kancelář ředitelky, šatna pracovnic a kuchyňka pro výdej stravy.
Zahrada MŠ je vybavena dřevěnými průlezkami, skluzavkami, pískovištěm a koloběžkovou dráhou. Je zde také sklad zahr. hraček.
MŠ má přiměřeně velké prostory. Dětský nábytek, tělocvičné nářadí a hygienické zařízení jsou uzpůsobeny potřebám a počtu dětí, jsou zdravotně nezávadné, bezpečné. Vybavení hračkami, pomůckami a materiály je průměrné.
Škola je vyzdobena pracemi dětí a učitelek.
b) Životospráva
Dětem je poskytována plnohodnotná vyvážená strava, dovážená ze ŠJ ve Slavkově. Děti mají během celého dne zajištěn pitný režim Mezi jednotlivými jídly jsou dodržovány vhodné intervaly. Děti do jídla nenutíme, ale snažíme se, aby vše ochutnaly.
c) Psychohygiena
Je zajištěn pravidelný denní rytmus, který však umožňuje přizpůsobit se potřebám dětí a aktuální situaci. Rodiče mohou přivádět své dítě do MŠ kdykoliv, dle svých potřeb.
Děti jsou každodenně dostatečně dlouhou dobu venku, s ohledem na aktuální stav kvality ovzduší, teplotu, vítr, déšť. Děti mají dostatek volného pohybu na zahradě, hřišti i v MŠ.
Spící aktivity jsou upraveny dle individ. potřeb dětí.
Pedagogové se sami chovají podle zásad zdravého život. stylu a poskytují tak dětem přirozený vzor.
d) Psychosociální podmínky
Personál MŠ vytváří takové podmínky, aby se zde děti cítily dobře, spokojeně, jistě a bezpečně. Nově příchozím dětem je nabízen adaptační program.
Pedagogové respektují potřeby dětí (obecně lidské, vývojové a individuální), reagují na ně a napomáhají v jejich uspokojování (jednají nenásilně, přirozeně a citlivě, navozují situace pohody, klidu, relaxace apod.) Děti nejsou nadměrně zatěžovány či neurotizovány spěchem.
Všechny děti mají rovnocenné postavení a žádné z nich není zvýhodňováno ani znevýhodňováno. Jakékoliv projevy nerovností, podceňování a zesměšňování dětí jsou nepřípustné. Osobní svoboda dětí je vyvážená s nezbytnou mírou omezení, vyplývajících z nutnosti dodržovat v MŠ potřebný řád a učit děti pravidlům soužití. Cílem je třída s kamarádským společenstvím.
Vzdělávací nabídka odpovídá mentalitě a potřebám předškolního dítěte. Pedagog se vyhýbá negativním slovním komentářům a podporuje děti v samostatných pokusech. V práci převažují pozitivní hodnocení, pochvaly, učíme děti nebát se, důvěřovat si. Rozvíjíme cit pro vzájemnou toleranci.
Ve vztazích mezi dětmi i dospělými pěstujeme vzájemnou ohleduplnost, zdvořilost, solidaritu a podporu.
Pedagog se programově věnuje neformálním vztahům dětí ve třídě a nenásilně je ovlivňuje prosociálním směrem (prevence šikany a jiných sociálně patologických jevů u dětí).